Sezuan'ın İyi İnsanı,
Bertolt Brecht'in sanatsal estetiğini, ve sürekli olarak araştırdığı
tiyatro-seyirci ilişkisini ve ulaşmak istediği tiyatro anlayışını temsil etmeye
aday büyük oyunlarından biridir. Bir Marksist olan Brecht'in tiyatroda var
etmeye çalıştığı kapitalizm eleştirisini sistemik açıdan en iyi şekilde ihtiva
eden oyunlarından olan Sezuan'ın İyi İnsanı
her ne kadar Brecht rejisiyle sahnelenememiş olsa da, yazarın uzun yıllar
üzerinde çalıştığı ve oyunda yer alan anlatıyı farklı edebi metinlerinde
denediği bir oyundur. Bu bağlamda Brecht'in tiyatro anlayışının olgunluk dönemi
özelliklerini taşıyan bir oyun olma niteliğine haizdir.
Bu yazıda, Brecht’in Sezuan'ın İyi İnsanı adlı oyununun ve
oyunda yer alan tiplemelerin dramaturjik çözümlemelerini ve oyunun farklı
dönemlerde sahnelenmiş üç farklı yorumunun değerlendirmesini yapacağım. Örnek
olarak ele alacağım yorumlar: Giorgio Strehler yönetiminde sahnelenen 1981
tarihli Piccolo Teatro yorumu,[1] Yücel
Erten yönetimindeki 2012 tarihli İstanbul Devlet Tiyatrosu yorumu ve Boğaziçi
Üniversitesi Oyuncuları (BÜO) 2012 tarihli yorumu olacak.
---------------------------------------------------------------------------------
Bu incelemenin tamamı Mimesis Tiyatro-Çeviri-Araştırma Dergisi'nin 20. sayısından yayımlanmıştır.
Bu incelemenin tamamı Mimesis Tiyatro-Çeviri-Araştırma Dergisi'nin 20. sayısından yayımlanmıştır.
http://mimesis-dergi.org/mimesis-dergi-kitap/
Online versiyonunu aşağıdaki linkten indirebilirsiniz:
https://www.academia.edu/7265340/Brechtin_Sezuan%C4%B1_ve_Anlat%C4%B1n%C4%B1n_Farkl%C4%B1_Yorumlar%C4%B1
Online versiyonunu aşağıdaki linkten indirebilirsiniz:
https://www.academia.edu/7265340/Brechtin_Sezuan%C4%B1_ve_Anlat%C4%B1n%C4%B1n_Farkl%C4%B1_Yorumlar%C4%B1
[1] Giorgo Strehler, yön., Sezuan’ın İyi İnsanı. Metin Bertolt
Brecht. Oyun. Andrea Jonasson, Edda Valente, Massimo Ranieri, DV. Piccolo
Teatro, 1981
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder