27 Haziran 2013 Perşembe

Brecht'in Sezuan'ı ve Anlatının Farklı Yorumları

Mimesis Sayı:20






Sezuan'ın İyi İnsanı, Bertolt Brecht'in sanatsal estetiğini, ve sürekli olarak araştırdığı tiyatro-seyirci ilişkisini ve ulaşmak istediği tiyatro anlayışını temsil etmeye aday büyük oyunlarından biridir. Bir Marksist olan Brecht'in tiyatroda var etmeye çalıştığı kapitalizm eleştirisini sistemik açıdan en iyi şekilde ihtiva eden oyunlarından olan Sezuan'ın İyi İnsanı her ne kadar Brecht rejisiyle sahnelenememiş olsa da, yazarın uzun yıllar üzerinde çalıştığı ve oyunda yer alan anlatıyı farklı edebi metinlerinde denediği bir oyundur. Bu bağlamda Brecht'in tiyatro anlayışının olgunluk dönemi özelliklerini taşıyan bir oyun olma niteliğine haizdir.

            Bu yazıda, Brecht’in Sezuan'ın İyi İnsanı adlı oyununun ve oyunda yer alan tiplemelerin dramaturjik çözümlemelerini ve oyunun farklı dönemlerde sahnelenmiş üç farklı yorumunun değerlendirmesini yapacağım. Örnek olarak ele alacağım yorumlar: Giorgio Strehler yönetiminde sahnelenen 1981 tarihli Piccolo Teatro yorumu,[1] Yücel Erten yönetimindeki 2012 tarihli İstanbul Devlet Tiyatrosu yorumu ve Boğaziçi Üniversitesi Oyuncuları (BÜO) 2012 tarihli yorumu olacak.

---------------------------------------------------------------------------------
Bu incelemenin tamamı Mimesis Tiyatro-Çeviri-Araştırma Dergisi'nin 20. sayısından yayımlanmıştır.

http://mimesis-dergi.org/mimesis-dergi-kitap/

Online versiyonunu aşağıdaki linkten indirebilirsiniz:

https://www.academia.edu/7265340/Brechtin_Sezuan%C4%B1_ve_Anlat%C4%B1n%C4%B1n_Farkl%C4%B1_Yorumlar%C4%B1








[1] Giorgo Strehler, yön., Sezuan’ın İyi İnsanı. Metin Bertolt Brecht. Oyun. Andrea Jonasson, Edda Valente, Massimo Ranieri, DV. Piccolo Teatro, 1981

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder